Praktisch

VOOR INKLUUS KIEZEN?

Het is  de school die een leersteuncentrum kiest, waar deze al haar ondersteuningsvragen aan stelt. Het leersteuncentrum staat garant voor het toeleiden naar de nodige expertise. 

Indien nodig beslist het leersteuncentrum om een samenwerking aan te gaan met een andere leersteuncentrum om de nodige expertise in huis te halen.

 

Dit is een verschil met het M decreet en het ondersteuningsmodel, waar ook ouders konden kiezen om met een bepaalde BUO school samen te werken.

Dit werkte veel versnippering in de hand en kan dus nu niet meer.

 

Inkluus werkt (enkel voor wel bepaalde type 6-onderwijsnoden) in zeer uitzonderlijke situaties (ad hoc) samen met een ander leersteuncentrum.

Voor alle andere onderwijsnoden heeft Inkluus de nodige kennis en expertise in huis.

WANNEER KOMT INKLUUS IN BEELD?

Een leerling kan op school heel wat ondersteuning krijgen. Dat noemen ze brede basiszorg (basismaatregelen voor àlle of een groep leerlingen) en verhoogde zorg (extra maatregelen voor individuele leerlingen of evt een groep leerlingen).

Indien dit niet voldoende is, kan een CLB mee bekijken wat de leerling dan nog nodig heeft. Dat doet het CLB via een HGD traject (handelingsgericht diagnostisch traject). Het kan zijn dat het CLB beslist om toegang te verlenen tot steun uit het leersteuncentrum via de opmaak van:

  • Een verslag ‘gemeenschappelijk curriculum’ (GC)

Dit verslag geeft aan dat de leerling nood heeft aan specifieke maatregelen (die de school nog niet als basis of extra maatregel kan toepassen). Met deze aanpassingen kan deze leerling juist WEL de leerplandoelen in voldoende mate behalen en dus ook een getuigschrift / diploma behalen

 

  • Een verslag ‘OV4’ (enkel voor secundair onderwijs):

Dit verslag geeft aan dat de leerling nood heeft aan specifieke maatregelen , en daarenboven ook nood heeft aan lichte aanpassingen aan het curriculum. Met deze aanpassingen kan deze leerling juist WEL de leerplandoelen in voldoende mate behalen en dus ook een getuigschrift / diploma behalen. Dit verslag vraagt intensievere ondersteuning en betekent leersteun op maat.

 

  • Een verslag  ‘individueel aangepast curriculum’ (IAC)

Dit verslag geeft aan dat de leerling nood heeft aan specifieke maatregelen , en daarenboven ook nood heeft aan een volledig eigen samengesteld curriculum. Met deze aanpassingen kan de leerling het gemeenschappelijk curriculum niet meer halen en zal deze dus ook geen getuigschrift / diploma behalen. Dit verslag vraagt intensievere ondersteuning en betekent leersteun op maat.

 

Dit verslag met onderwijsbehoeften van de leerling blijft een hele onderwijsloopbaan van het zelfde niveau geldig (basisonderwijs / secundair onderwijs) tenzij het CLB overgaat tot het opheffen van dit verslag (op vraag van / in overleg met ll, ouders , school). Dit zal gebeuren als de leerling een tijdje niet werd aangemeld voor specifieke ondersteuning .

Indien er naast deze onderwijsbehoeften van de leerling ook ondersteuningsnoden van de leerkracht zijn / blijven, is er sprake van nood aan uitbreiding van zorg (verslag GC), of zelfs zorg op maat (verslag OV4 of verslag IAC) . Er zal een aanmelding gebeuren bij INKLUUS via DIPLON door de school.  Het Inkluus anker van de school bekijkt dan de onderwijsnoden en stemt af met het schoolteam. (ze bekijken wie best welke ondersteuningsvragen opneemt). 

Indien deze aanmelding gebeurde buiten de schakelmomenten om, kan de ankerpersoon samen met de school , ouders en leerling bepaalde ondersteuningstrajecten voorstellen, die organiseerbaar zijn in functie van de leerling tot aan het volgende schakelmoment.

AANMELDEN

Aanmeldingen gebeuren via DIPLON, dit platform maakt het aanmelden eenduidig en zorgt voor een optimaal overzicht op één platform. Bovendien voldoet Diplon aan de huidige GDPR-wetgeving

Aanmelden voor ondersteuning kan gedurende het hele schooljaar.

werkingsgebied

REGIO NOORD

Brasschaat, Schoten, Schilde, Zoersel, Malle, Zandhoven, Sint-Job

REGIO ZUID

Boom, Willebroek, Puurs ST Amands, Bornem,  Aartselaar, Niel en Tisselt